Voksen

Forfatteraften med Ole Tornbjerg

Ole Tornbjerg fortæller om romanen “Lys over folket” (2024), en stærk og spændende højskoleroman om brydningstiden i slutningen af 1960’erne.
Pris for medlemmer af Litteraturforeningen: Gratis
Ikke-medlemmer af Litteraturforening: 75 DKK
Støberisalen
I samarbejde med
Morsø Litteraturforening og Morsø Folkebibliotek

Hovedpersonerne Eskild og Gudrun bliver forstanderpar på en højskole. De lever i et moderne ægteskab for den tid. På højskolen kaster de sig håbefuldt og idealistisk ud i løsne tøjlerne med hensyn til rusmidler, fri sex, autoriteter. Men de står hurtigt i problemer til halsen midt i en tid med ungdomsoprør og kvindefrigørelse, og de må samtidig forsøge at holde fast i sig selv og hinanden.

Ved at have højskolen som arena skildrer romanen et stykke dansk kulturhistorie. Forfatteren er selv opvokset i en højskoleslægt og har lavet grundig research i højskolemiljøet.

Ole Tornbjerg er forfatter og journalist, og han har arbejdet som journalist for TV2 og DR. Han er også uddannet filmproducer og har produceret en række prisvindende dokumentarfilm.

Han debuterede som skønlitterær forfatter sammen med sin kone Jeanette Øbro med den prisvindende krimi “Skrig under vand” (2010).

I 2015 udkom romanen “Drengen fra Godhavn”.

Arrangementet er støttet af Statens Kunstfond.