Voksen

Forfatteraften med Marie Louise Cornelius

Fotograf: Karen Rosetzsky
Forfatter og historiefortæller Marie Louise Cornelius fortæller om romanen “Mellem lys og skygge” (2024), om tilblivelse, forfatterproces, research og inspiration.
Medlemmer af Litteraturforeningen: Gratis
Ikke-medlemmer: 75 DKK
Støberisalen
I samarbejde med
Morsø Litteraturforening og Morsø Folkebibliotek

Med “Mellem lys og skygge” tages der hul på første bind i “Frederiksstadkrøniken”, der folder sig ud med det 20.århundredes politiske, videnskabelige og kulturelle fremskridt som kulisse. Handlingen foregår hovedsageligt i datidens København omkring 1910.

Hovedpersonen landsdommer Kroghs datter Dottie gør sig klar til at indtage livet uden for herskabslejligheden. Fra samme husstand møder vi den dygtige og ambitiøse tjenestepige Marie. I doktor Bergsøes hjem nærer veninden Rebecca en inderlig ambition om at følge i faderes lægefaglige fodspor.

De lever alle midt i en historisk brydningstid, hvor et opgør med familien som institution har konsekvenser for høj som lav. Især kvinderne må sige farvel til det velkendte og sikre, hvis de vil tage kampen op mod datidens regler og kulturelle spændetrøjer.

Marie Louise Cornelius er forfatter, teater- og filminstruktør, skuespiller, underviser m.m. Hun har skrevet romanserien “Hjerteblink trilogien” (2020) direkte til lydbogsformat. Marie Loise Cornelius er selv lydbogsindlæser på flere forlag.

Arrangementet er støttet af Statens Kunstfond